Hoppa till innehåll
Nils Torvalds - logo
Svenska Folkpartiet
  • Aktuellt
  • Mitt arbete
  • Om mig
  • Kontakt
  • Svenska
Meny
  • Aktuellt
  • Mitt arbete
  • Om mig
  • Kontakt
  • Svenska
Sök
Close this search box.
Renew-Europe

Förmyndare i all evighet

  • Kolumn
  • 17 augusti 2013

Jag fick ett nödsamtal från Lappland. Oroliga medborgare förundrade sig över vad Trafi egentligen håller på med. Trafi är alltså Finlands Trafiksäkerhetsverk och sysslar enligt sloganen på verkets hemsida med Ansvarsfull trafik. För allas bästa.

Orsaken till nödsamtalet var att Trafi planerade att införa nya regler för småbåtarna, som används i Tana och Torne älvar med biälvar. Hädanefter skulle alltså båtarna vara CE-märkta och fylla trygghetsbestämmelser, som i praktiken också innebar att hela konstruktionen skulle förändras och göras stadig.

Trafis målsättning föreföll alltså huvudsakligen handla om säkerhet på vatten och det borde vi alla förstå. Eller hur? Men jag gick i taket. Igen.

Forsbåtarna i våra älvar har en lång historia. När man på 1800-talet (och ännu långt in på 1900-talet) transporterade tjära från Kajanalands ödemarker till Snellmans i Uleåborg, skedde det i långsmala båtar, som för det mesta elegant klarade de steniga forsarna. En duktig rorsman kunde lyckligt styra båten med fyra tunnor ombord till kusthamnen.

En ”tryggare” konstruktion i glasfiber och med en eller två stödjande pontoner på sidorna skulle krascha i den första forsen. Och när man skulle upp för strömmen stakade man sig eller drog båten med sig. Där skulle en bredare konstruktion naturligtvis ha ett större motstånd. Det fanns – och finns – alltså en klar orsak till den långsmala konstruktionen.

Men Trafis äventyr i älvforsarna slutar inte här. Verket vill också att laxfiskeroddana i Tana älv skall ha ett behörighetsbrev. Det i sin tur kräver ”relevanta intyg över sjötjänst”.

Jag upplevde att vi här igen hade ett fall av överdriven nitiskhet och ringde därför Trafis chef för att – så hovsamt som möjligt – fråga vad de egentligen sysslade med.

Svaret kan delas upp i två bitar. Den första biten består av ett förslag till EU- direktiv för småbåtar. Men förslaget till direktiv är huvudsakligen avsett att skapa enhetliga regler för tillverkare av småbåtar. Det är ett sätt att skapa ett någorlunda jämt spelfält för småbåtsvarv. Det är alltså inte i första hand ett direktiv som gäller båtar som redan länge varit i bruk.

Det andra svaret är besvärligare. Trafis chef Kari Wihlman vill inte ha ”för mycket finländska specialregler”. Och vad betyder nu den formuleringen? Jag är rädd för att den betyder att Trafi sitter på händerna och gör ingenting som skulle avvika från vad juristerna i Bryssel lyckas plita ner. Att sitta på händerna kan vara bra i schack, men i finländsk förvaltning är det bara enfald eller lättja.

Juristen i Bryssel har antagligen aldrig sett laxfiske i Tana älv och har liten eller ingen aning om hur älvar i Nord-Europa beter sig – kanske har han eller hon åkt turistbåt på Rhen (och beundrat Lorelei). Men det är ingen överraskning för någon att Tana älv och Rhen inte är riktigt lika. Ibland behövs förståelse för nationella särdrag och möjlighet till undantag i tillämpning av de gemensamma reglerna. Annars är det lätt hänt att ett i teorin välmenande direktiv blir till något helt annat i praktiken. Just av den här orsaken behöver vi nationella myndigheter, som med bondförnuft ser hur reglerna skall förverkligas och som också har förståelse för det lilla samhället och lokala tradtioner. Dessa som gör varje ort och region i vårt land unikt med sina egna särdrag.

 

Texten har publicerats som en kolumn i Österbottens Tidning, Åbo Underrättelser, Västra Nyland och Borgåbladet den 17.8.2013

DELA DEN HÄR NYHETEN

NYHETER

Överenskommelse om uppdaterat direktiv för förnybar energi

30.03.2023

Ett viktigt steg mot renare vatten i Europa

29.03.2023

Förhandla och förvandla

23.03.2023
FLER NYHETER

KOLUMNER

Förhandla och förvandla

Långdistans till Pappadagis

Balansera i Europa

FLER KOLUMNER
Nils Torvalds Official

NILS TORVALDS

Nils Torvalds är Europaparlamentariker sedan juli 2012, och är återinvald till 2024. Torvalds är medlem i Svenska folkpartiet i Finland och tillhör den liberala gruppen Renew Europe i Europaparlamentet, samt är medlem i flera utskott.
Ta reda på mer »

FACEBOOK

INSTAGRAM

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

TWITTER

Nils Torvalds 1 dag ago

30/30. Tove Janssonin sanoin ”Vägen hem var mycket lång”. Aivan kohta olemme jäseniä, ja toivottavasti pääsemme irti virtuaalisista YYA-kahleistamme ikiajoiksi. Saamme prosessin vietyä loppuun, prosessin joka olisi pitänyt aloittaa ajat sitten. #NATO

Nils Torvalds 1 dag ago

Nils Torvalds 4 dagar ago

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, pätee niin ratifiointiin. 29/30 #NATO | Unkari äänesti Suomen Nato-jäsenyyden puolesta

Nils Torvalds 1 vecka ago

RT @RenewEurope: "Ecolabels have proven to be useful tools to steer consumers on a sustainable path. An EU wide Ecolabel is therefore welco…

Nils Torvalds 2 veckor ago

RT @RenewEurope: We've adopted the Effort Sharing Regulation🙏 3 things you need to know: 1️⃣Effort sharing = key to cut our emissions 2️⃣…

Nils Torvalds 2 veckor ago

RT @SvDDebatt: EU-kommissionens förslag för att skydda mediers oberoende riskerar tyvärr att slå hårt mot länder där medie­landskapet redan…

Säg vad du tycker

Här kan du skriva ner dina tankar och åsikter och skicka dem till mig direkt. Jag läser alla meddelanden själv.

Håll dig uppdaterad

I mitt veckobrev sammanställer jag de viktigaste nyheterna och aktuella händelserna från Europaparlamentet. 

Kontakt

  • Postadress
  • E-post
  • Medarbetare

FÖR MEDIA

  • Presskontakt
  • Bilder
  • Pressmeddelanden

LÄNKAR

  • SFP-Svenska folkpartiet i Finland
  • Renew Europe
  • Nils Torvalds MEP

FÖLJ MIG I SOCIALA MEDIER

Instagram Facebook-f Twitter Youtube Envelope
Svenska Folkpartiet
Renew-Europe
INTEGRITETSPOLICY
© Nils Torvalds 2021 - created by April Kommunikation - hosting by iWebben.fi