Den ryska lögnen är i och för sig ingenting nytt och den finns beskriven på ett, i all sin rättframhet, djupt berörande beskrivning in Michail Sjisjkins Krig eller fred (finns på tyska och finska). I ett inledande kapitel beskriver Sjisjkin lögnens funktion i det ryska samahället. Alla visste och vet att makthavarna ljuger och Sjisjkins mor var som lärare inriktad på att försöka få skoleleverna att förstå att man inte skulle utmana lögnen. Det kunde enbart leda till svårigheter. Lärarens svåraste uppgift var att beskydda barnen och lära dem att inte ifrågasätta makthavarnas systematiska lögner.
På den gamla, inte så goda tiden i Sovjetunionen ledde betvivlande frågor om regeringens framgångsdeklamationer till en förhörscell, tortyr, en skenrättegång och ett nackskott. Idag leder det till förljugna rättegångar och långa fängelsestraff enbart för att en människa har vågat sig in på det ryska äventyret att ifrågasätta Vladimir Putins upprepade och uppenbara lögner.
Det är den upp-och-nervända världen. Kriget i Ukraina handlar alltså om att förhindra att lögnen tar över i alla internationella relationer. Och vi har sett det så många gånger tidigare.
Min generation förlorade den hävdvunna tron på Förenta staterna under Vietnam-krigets dagar. Vi kanske återvann den med Barack Obama, men kanske mera på grund av att så många andra lögner på andra håll redan hade avslöjats.
Sanning i politik är alltså ingen liten fråga – så här inför riksdagsvalet.
Antagande om sanning är – sist och slutligen – demokratins utgångspunkt. Det finns många lärda filosofiska utläggningar om sanningen som byggsten. Den dagen vi inte längre klarar av att tro på vetenskap, journalistik och politik är vi redan på det sluttande planet.
Sanning i politik och samhälle handlar alltså om någonting stort. Det handlar om det goda livet. Det är ett drivande spår i en över tvåtusenårig historia om västerländsk civilisation. Det är samtidigt en sats som jag ofta kommer tillbaka till och som hänger ihop med de stora förändringarna under 1700-talets sista decennier. Att eftersträva lycka!
En stor europé i både den amerikanska och den franska revolutionen var Thomas Paine. Den amerikanska självständighetskampen beskrev han på följande sätt: ”Aldrig har solen lyst över en mera värdig sak. Nu gäller det ej en stad, ett grevskap, en provins eller ett kungarike; utan en kontinent…”
Ukraina gäller oss – bland annat i kampen för ett sanningsfullt liv.