Igår röstade Europaparlamentets miljöutskott om ett förslag om övervakning och rapportering av koldioxidutsläpp från sjöfarten. Torvalds hade lagt flera ändringsförslag som var viktiga för den finländska rederinäringen och sjöfarten, och som lyfte fram aspekter som saknades i kommissionens ursprungliga förslag.
Kommissionen förslag tog bland annat inte i beaktande att fartyg som trafikerar norra Östersjön behöver ha isklass för att kunna trafikera under vinterhalvåret. Isklassen och förstärkningen gör i sin tur fartygen tyngre och att de därför drar mer bränsle. Detta är en aspekt som man inte får glömma då man kalkylerar koldioxidutsläppen.
– Man måste komma ihåg att verksamhetsförutsättningarna ser olika ut i olika delar av EU. Det är därför viktigt att man tar i beaktan regionala aspekter som isläget i Östersjön så att man inte i framtiden riskerar att skapa konkurrensnackdelar för oss i norr. Det var därför glädjande att dessa ändringsförslag enhälligt blev godkända i utskottet, säger Nils Torvalds, SFP:s Europaparlamentariker.
Rederinäringen har varit oroad för att detta förslag i förlängningen kommer innebära mera kostnader och mer byråkrati. Därför var det också en framgång att Torvalds fick stöd för sitt ändringsförslag om en ny modelleringsmodell av utsläpp som baseras på ett pilotprojekt som Rederierna i Finland har haft med Meteorologiska institutet.
– Sjöfarten behöver inte mer kostnader och byråkrati. Transporter till sjöss är det överlägset mest miljövänliga sättet att transportera stora volymer på. Det betyder självfallet inte att miljöfrågor skulle vara oviktiga för sjöfarten, men vi får aldrig ta sådana beslut som riskerar att sjöfarten tappar konkurrenskraft och transporterna flyttar till lastbilar på vägarna i stället – med större utsläpp som konsekvens, säger Torvalds.