Hoppa till innehåll
Nils Torvalds - logo
Svenska Folkpartiet
  • Aktuellt
  • Mitt arbete
  • Om mig
  • Kontakt
  • Svenska
Meny
  • Aktuellt
  • Mitt arbete
  • Om mig
  • Kontakt
  • Svenska
Sök
Close this search box.
Renew-Europe

Vi behöver ett snart besked om LNG-terminalen

  • Nyhet
  • 28 april 2014

Den 28 februari i år nådde de finländska och estniska regeringarna, efter flera år av dragkamp, en preliminär överenskommelse om att bygga en ny importterminal för flytande naturgas (LNG). Enligt överenskommelsen ska Estland och Finland genomföra projektet tillsammans.

EU-kommissionen ser projektet som strategiskt viktigt eftersom det skulle bryta Finlands och Baltikums isolering då det gäller tillgång till naturgas. Naturgas står idag för ca 10 % av Finlands totala energiförsörjning och den här naturgasen importeras från Ryssland. Situationen för de baltiska länderna är helt liknande.

Krisen i Ukraina kastar nytt ljus på terminalprojektet och gör frågan ännu viktigare. Även om Finland inte haft några problem med importen av naturgas från Ryssland så är det naturligtvis viktigt att inte vara beroende av enbart en importkälla, vilket vi är idag.

Capture2

Importterminalen, som för Finlands del skulle byggas i Ingå, skulle göra det möjligt att ta emot riktigt stora fartyg som kommer direkt från produktionsorter som Algeriet eller Qatar (och i framtiden antagligen också Norge och USA). För tillfället kommer den flytande naturgasen som används i och kring Östersjön oftast via hamnen i Rotterdam, vilket höjer priset pga. omlastning och relativt små volymer.

Terminalen i Ingå är tänkt att bli en regional knutpunkt för LNG, likt den i Rotterdam. Den skulle öka tillgängligheten och sänka priset på LNG i hela norra Östersjön och fungera som navet för de bunkringsanläggningar som byggs eller planeras i bl.a. Björneborg Torneå och Åbo samt Gävle i Sverige. Importterminalen i Ingå är alltså navet i hjulet för dessa planer. Det skulle därför vara viktigt att snabbt få beslut om hur projektet genomförs och när terminalen kunde börja byggas.

Terminalen, som beräknas kosta ca 500 miljoner euro att bygga, skulle vara en mycket stor ekonomisk satsning i vårt land. I rådande ekonomiska läge skulle en investering i den här storleksklassen inte enbart viktig för Västnyland utan för hela landet. Importterminalen skulle också skapa många nya arbetsplatser i Ingå och Västnyland.

Naturligtvis kan man säga att terminalen också skulle vara en lika viktig investering och skapa lika många nya jobb på estniska sidan. Men hur man än vänder och vrider på omständigheterna kring terminalen förefaller Ingå vara den naturliga platsen. Den finska gasmarknaden är mångdubbelt större än Estlands. Den finländska handelsflottan är också betydligt större, vilket betyder bättre synergier med rederiklustret. Ingås geografiska läge och den goda farleden talar också till Ingås fördel.

Estlands huvudmotargument mot Ingå är att ryska Gazprom är minoritetsägare i Gasum som planerar projektet i Ingå. Även om krisen i Ukraina också höjt röster i EU emot att vara för beroende av Gazprom är det inget hållbart argument i mitt tycke. En minoritetsägare kan omöjligen diktera några orimliga villkor för alla andra.

Europaparlamentet är inte en formell aktör i detta, men jag har agerat och använt de nätverk jag har för att påverka situationen. Det skulle vara viktigt för hela EU, och i synnerhet Finland, att få ett snabbt klartecken för den planerade LNG-terminalen i Ingå.

Publicerad i Västra Nyland torsdagen 24.4

DELA DEN HÄR NYHETEN

NYHETER

Överenskommelse om uppdaterat direktiv för förnybar energi

30.03.2023

Ett viktigt steg mot renare vatten i Europa

29.03.2023

Förhandla och förvandla

23.03.2023
FLER NYHETER

KOLUMNER

Förhandla och förvandla

Långdistans till Pappadagis

Balansera i Europa

FLER KOLUMNER
Nils Torvalds Official

NILS TORVALDS

Nils Torvalds är Europaparlamentariker sedan juli 2012, och är återinvald till 2024. Torvalds är medlem i Svenska folkpartiet i Finland och tillhör den liberala gruppen Renew Europe i Europaparlamentet, samt är medlem i flera utskott.
Ta reda på mer »

FACEBOOK

INSTAGRAM

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

TWITTER

Nils Torvalds 1 dag ago

30/30. Tove Janssonin sanoin ”Vägen hem var mycket lång”. Aivan kohta olemme jäseniä, ja toivottavasti pääsemme irti virtuaalisista YYA-kahleistamme ikiajoiksi. Saamme prosessin vietyä loppuun, prosessin joka olisi pitänyt aloittaa ajat sitten. #NATO

Nils Torvalds 1 dag ago

Nils Torvalds 4 dagar ago

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, pätee niin ratifiointiin. 29/30 #NATO | Unkari äänesti Suomen Nato-jäsenyyden puolesta

Nils Torvalds 1 vecka ago

RT @RenewEurope: "Ecolabels have proven to be useful tools to steer consumers on a sustainable path. An EU wide Ecolabel is therefore welco…

Nils Torvalds 2 veckor ago

RT @RenewEurope: We've adopted the Effort Sharing Regulation🙏 3 things you need to know: 1️⃣Effort sharing = key to cut our emissions 2️⃣…

Nils Torvalds 2 veckor ago

RT @SvDDebatt: EU-kommissionens förslag för att skydda mediers oberoende riskerar tyvärr att slå hårt mot länder där medie­landskapet redan…

Säg vad du tycker

Här kan du skriva ner dina tankar och åsikter och skicka dem till mig direkt. Jag läser alla meddelanden själv.

Håll dig uppdaterad

I mitt veckobrev sammanställer jag de viktigaste nyheterna och aktuella händelserna från Europaparlamentet. 

Kontakt

  • Postadress
  • E-post
  • Medarbetare

FÖR MEDIA

  • Presskontakt
  • Bilder
  • Pressmeddelanden

LÄNKAR

  • SFP-Svenska folkpartiet i Finland
  • Renew Europe
  • Nils Torvalds MEP

FÖLJ MIG I SOCIALA MEDIER

Instagram Facebook-f Twitter Youtube Envelope
Svenska Folkpartiet
Renew-Europe
INTEGRITETSPOLICY
© Nils Torvalds 2021 - created by April Kommunikation - hosting by iWebben.fi