Euroopan komissio näytti tällä viikolla vihreää valoa Suomen anomille investointituille puhtaampien laivamoottoreiden asentamiseksi. Päätös oli välttämätön, jotta EU:n rikkidirektiivin ympäristötoimenpiteet pystyttäisiin toteuttamaan.
Päätös tiukemmista rikkirajoituksista merenkulun polttoaineissa hyväksyttiin jo vuonna 2007 Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO). Normaalin käytännön mukaan Euroopan parlamentti sisällytti IMO:n säännöt omaan, viime vuonna hyväksyttyyn rikkidirektiiviinsä.
Euroopan parlamentti päätti lieventää IMO:n rajoitusten taloudellisia vaikutuksia sallimalla valtion tukia puhtaamman tekniikan ja polttoaineen käyttöönottoa varten. Euroopan komissio vahvisti nyt tämän mahdollisuuden.
– Päätös vahvistaa parlamentin, ministerineuvoston ja komission aikaisemman sopimuksen, jonka eteen teimme kovasti töitä parlamentissa. Päätös lieventää merenkulkualan ja vientiteollisuuden kustannuksia huomattavasti, Nils Torvalds sanoo.
– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio voi edetä päätöksessään tukea alusten puhdistustekniikkaa 30 miljoonalla eurolla. Lisäksi myös EU voi antaa lisätukea.
Eräät europarlamentaarikot ovat aikaisemmin väittäneet, ettei Euroopan komissio tule hyväksymään mahdollisuutta tukiin. Tämä osoittautui nyt vääräksi tiedoksi.