Europaparlamentet godkänner betänkandet om biodrivmedel och indirekt
förändring i markanvändning (ILUC)
På tisdag förmiddag den 14.4 röstade Europaparlamentets utskott för
miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet för att godkänna betänkandet
om biodrivmedel och indirekt förändring i markanvändning (ILUC).
Betänkandet reviderar direktiven om bränslekvalitet och om förnybar
energi för att bättre ta i beaktande effekterna av markanvändning som
första generationens biobränslen medför. Direktiven bekräftar EU:s
utsläppsmål för 2020, och 2020-målen för andelen förnybar energi inom
transportsektorn (10 %) och för energiförbrukningen över lag (20 %).
Betänkandet antogs med rösterna 51 för och 12 emot.
Förslaget är en kompromiss som resultat av de trepartsförhandlingar
som pågått mellan rådet, parlamentet och kommissionen.
Trepartsförhandlingarna har pågått under hård tidspress sedan
parlamentet antog sin position den 24 februari 2015. Nils Torvalds
(SFP/ALDE) har fungerat som rapportör och huvudförhandlare för
parlamentet under den andra läsningen av betänkandet.
– Förhandlingarna har varit allt annat än lätta, i och med att
parlamentet och rådet startat från väldigt olika utgångspunkter,
kommenterar Europaparlamentariker Nils Torvalds. Dagens resultat är en
kompromiss, där gemene part både fått ge och ta. Med tanke på
avståndet mellan rådet och parlamentet ser jag dagens resultat som en
framgång, fortsätter Torvalds.
Genom kompromissen begränsas andelen första generationens biobränslen
som kan beräknas mot 2020-målen till 7 %, men möjliggör att
medlemsländer ställer egna lägre takvärden. Till första generationens
biodrivmedel räknas sådana bränslen vars råvaror kräver stor
odlingsyta för att framställa, såsom mat- eller oljeväxter.
Bränsleleverantörer ska i framtiden även rapportera ILUC-värden för
sin bränsleförsäljning till kommissionen.
En av de viktigaste aspekterna av betänkandet har varit att instifta
ett mål för avancerade biodrivmedel inom EU:s 2020-mål. Betänkandet
fastställer ett övergripande mål om att 0,5 % av bränsleanvändningen
inom EU ska bestå av avancerade biodrivmedel, som medlemsstaterna
tillsammans ska uppnå genom landsvisa referensmål och vars uppfyllande
övervakas av kommissionen.
– Parlamentet har enhälligt arbetat för ett ambitiöst och bindande mål
för avancerade biobränslen. En tydlig signal till marknaden vore av
oerhörd vikt för att främja investeringar och en utveckling mot en mer
hållbar och nytänkande europeisk transportsektor, säger Torvalds.
Dagens resultat var ett direkt resultat av parlamentets enträgna
förhandlande, och ett viktigt steg för avancerade biobränslen inom EU
och för att EU ska kunna hålla sig i bräschen av denna industri.
Direktivet har varit av stort intresse även för Finland, som har stora
träbaserade bioresurser som lämpar sig som råvara för avancerade
bränslen, och för finländska företag som är ledande på den europeiska
biobränslemarknaden.
Beslutet ska ännu formellt godkännas i en plenumomröstning i slutet av
april, men den politiska behandlingen av frågan är i praktiken härmed
färdig.
Tilläggsinformation:
Nils Torvalds, +32 477 772 742
Specialmedarbetare Anna Abrahamsson, +32 468 257
995
Det godkända betänkandet (på engelska):
www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/envi/dv/iluc_text_compromise_/iluc_text_compromise_en.pdf