Europaparlamentariker Nils Torvalds stod idag värd för ett diskussionstillfälle om sjöfartsfrågor i Europaparlamentet i Strasbourg. Talare på seminariet var Jan Hanses och Olof Widén, ordförande respektive VD för rederierna i Finland.
– Vi måste stoppa ökenvandringen som rederierna i norra Europa nu vandrar. De strängare svavelbegränsningarna som vid årsskiftet träder i kraft i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen måste också träda i kraft i övriga vatten så snabbt som möjligt så att inte konkurrensen snedvrids mer än det som är oundvikligt, säger Nils Torvalds.
I den internationella sjöfartsorganisationens (IMO) beslut om svavelbegränsningar finns en klausul som säger att svavelbegränsningarna i andra vatten än svavelkontrollområden kan skjutas upp till år 2025 ifall branschen påvisar att inte tillräcklig mängd marindiesel finns att tillgå. Detta skulle i så fall förlänga ökenvandringen från fem till tio år.
Svavelkontrollområde (SECA): Utsläppskontrollområde (Emission Control Area, ECA) är ett område till sjöss där man beslutat om obligatoriska metoder för att minska fartygsgenererade luftutsläpp av NOx, SOx och partiklar. Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen är ett svavelkontrollområde (SECA). I Nordamerika och Karibien finns ett utsläppskontrollområde som gäller för både svavel och kväve. I SECA-områden tillåter regelverket en svavelhalt på 1,00 viktprocent i det bränsle som används ombord. År 2015 skärps detta krav till max 0,10 viktprocent svavel i bränslet.
– Det är IMO som fattat beslutet om svavelbegränsningarna. Det är därför rimligt att kräva att IMO underlättar det sätt på vilket begräsningarna träder i kraft också för övriga världen, vilket man kan göra genom att bl.a. öka tillgången på marindiesel, säger Torvalds.
Genom att i en annan IMO konvention ändra på den flampunkt som krävs för marindiesel skulle rederierna kunna använda samma typs diesel som bilar kör på, något som man idag inte får göra. Dieselmarknaden för bilar är mångdubbelt större än nuvarande marknad för marindiesel. Får man ta del av den ökar tillgängligheten och minskar priset.
– Om man gör det garanterar man tillgången till bränsle och då finns ingen anledning att skjuta upp tidpunkten för när begränsningarna skall träda i kraft för övriga världen, säger Torvalds.
– EU och EU:s medlemsländer behöver ta en aktivare roll gentemot IMO. Detta gäller också Europaparlamentet och jag har därför tagit initiativ till en ny arbetsgrupp om sjöfartsfrågor i Europaparlamentet, säger Torvalds.