I tider av ekonomisk osäkerhet och arbetet med att hålla statsbudgeterna i balans är det viktigt att inte enbart fundera på var åtstramningar ska göras, utan också på allvar fundera på var tillväxt kunde skapas – tillväxt som skapar jobb och välfärd.
I EU finns idag 23 miljoner små och medelstora företag. De är 99 % av alla företag och de skapar två tredjedelar av alla europeiska jobb inom den privata sektorn. Små och medelstora företag är på många håll drivkraften för ekonomisk tillväxt, innovation, sysselsättning och social integration i Europa.
En teori om varför exempelvis Tyskland klarat sig så bra genom de senaste årens ekonomiska kris är just deras stabila skikt av starka små och medelstora företag. Det är ett skikt som i Tyskland kallas för Mittelstand. Ett typiskt företag i Tysklands Mittelstand är ett exportorienterat familjeföretag som inriktar sig på innovativa produkter och som är världsledare i sin smala nisch. Företagen, som ofta finns utanför storstäderna, är ofta den betydande arbetsgivaren i trakten och axlar därför också ett stort socialt ansvar och engagemang för bygden. De vet alltså hur viktigt det är att bygdens unga har jobb. Det gör i sin tur att samhället fungerar när företagen aktivt slussar in unga via praktik och lärlingsprogram.
Framgången i Europas största ekonomi gör också att andra EU-länders blickar vänds mot Tyskland för att se hur de har lyckats. Och Tyskland är inte det enda exemplet. I Storbritannien har de medelstora företagen skapat över hälften av alla nya jobb sedan 2002. Också i Finland är det små och medelstora företagen som skapar de flesta nya arbetsplatserna.
En lite närmare granskning visar att regionerna i både Finland i stort, men också Svenskfinland, har kluster av små och medelstora företag. Kring Jakobstad finns ett kluster av världens främsta småbåtsbyggare. Vasaregionen har sitt elektriska kunnande med storföretagen Wärtsilä och ABB som två huvudmotorer i ”Cleantech”-klustret. Borgåbaserade Lamor är världsledare med sin oljebekämpningsutrustning. Bryggeriet Malmgård håller – igen – på att spränga sina tidigare ramar. Alla exempel visar i det här sammanhanget att företagen i allra högsta grad har sin bas i det lokala.
Mycket görs redan idag bra, men våra strukturer kunde göras ännu bättre för våra små och medelstora företag. Företagen kunde bli ännu mera självständiga och hitta ut till nya globala nischmarknader. Här kan EU fortsättningsvis göra mycket för att riva hinder så att det blir lättare att nå ut på den europeiska marknaden. I de flesta fallen gäller det faktiskt att ta sig över den första tröskeln.
För Finlands del är EU:s arbete med att skapa en inre marknad för digitala tjänster mycket viktigt eftersom vi har ett stort kunnande på området. Det är en sak vi måste få till stånd under nästa mandatperiod. Detsamma gäller frihandelsavtalet med USA. Trots att förslaget till avtal har en hel del regler som måste åtgärdas kunde ett förbättrat avtal ge våra duktigaste företagare tillgång till nya marknader.
Den vägen kan vi skapa nya arbetsplatser, världsledande företag som med sina direkta och indirekta insatser upprätthåller vårt välfärdssamhälle. Det är också sättet för att undvika nya kriser.
Publicerad i Borgåbladet 14.05.2014