Torvalds ändringsförslag som beaktar fartygs isklass, i ett nytt system som ska övervaka sjöfartens koldioxidutsläpp, godkändes i plenum
Europaparlamentets plenumsammanträde i Strasbourg röstade idag om ett förslag om övervakning och rapportering av koldioxidutsläpp från sjöfarten. Torvalds hade lagt flera ändringsförslag till lagförslaget som var viktiga för den finländska sjöfarten, och som lyfte fram aspekter som saknades i kommissionens ursprungliga förslag.
Kommissionens förslag tog bland annat inte i beaktande att fartyg som trafikerar norra Östersjön behöver ha isklass för att kunna trafikera under vinterhalvåret. Detta är en aspekt som man inte får glömma då man kalkylerar koldioxidutsläppen.
– Man måste komma ihåg att verksamhetsförutsättningarna ser olika ut i olika delar av EU. Finland är en ö i EU och transporter till sjöss är därför extra viktiga för oss. Det är därför viktigt att man beaktar regionala aspekter som t.ex. isläget i Östersjön. Om man inte gjorde det skulle man samtidigt skapa konkurrensnackdelar för oss i norr. Det är därför glädjande att plenum stödde mina ändringsförslag, säger Nils Torvalds, SFP:s Europaparlamentariker.
Rederinäringen har varit oroad för att förslaget i förlängningen kommer innebära mera kostnader och mer byråkrati. Därför var det också en framgång att Torvalds fick stöd för sin linje om vilka fartyg som skulle omfattas av reglerna. Torvalds ville att fartyg under 5000 bruttoton undantas reglerna för att inte skapa en belastande detaljreglering. EU-kommissionen och miljöministrarna stöder också Torvalds linje, medan Europaparlamentets miljöutskott ville inkludera fartyg ner till 400 bruttoton. På den liberala gruppens möte igår lyckades Torvalds få med gruppen på sin linje. Den liberala gruppen var i sin tur vågmästare när förslaget röstades igenom under dagens plenum.
– Sjöfarten behöver inte mer kostnader och byråkrati. Transporter till sjöss är det mest miljövänliga sättet att transportera stora volymer. Det betyder självfallet inte att miljöfrågor vore oviktiga för sjöfarten, men vi får aldrig ta sådana beslut som riskerar att sjöfarten förlorar i konkurrenskraft och transporterna därför flyttar över till landsvägarna – med större utsläpp som konsekvens, säger Torvalds.