18.12.2018
Alustava sopimus uusien paketti- ja henkilöautojen päästövähennystavoitteista saavutettiin eilen illalla Brysselissä.

Vuoteen 2025 mennessä hiilidioksidipäästöt vähenevät 15 prosenttia sekä matkustaja- että pakettiautojen osalta. Vuoteen 2030 mennessä pakettiautojen vähennyksen olisi oltava 31 prosenttia ja henkilöautojen osalta 37,5 prosenttia.

Euroopan parlamentin jäsen Nils Torvalds (RKP / ALDE) kommentoi neuvottelutulosta:

”Onnistuimme nostamaan henkilöautojen 2030-tavoitetasoa selkeästi EU-komission alkuperäiseen ehdotukseen verrattuna. Samaan aikaan Euroopan parlamentti onnistui vahvistamaan neuvottelutulosta vähentämällä merkittävästi jäsenmaiden ehdottamia kielteisiä puolia ja niiden haitallista vaikutusta. Tämä tuntuu hyvältä. Saimme myös tärkeitä muutoksia, joissa päästötestien huijausmetodit kielletään. Näistä olen erittäin tyytyväinen. Valitettavasti lopputulos on kuitenkin kaukana siitä, mitä Euroopan parlamentti pitää välttämättömänä Pariisin sopimuksen noudattamiseksi.

– Vain muutama päivä sitten EU:n toimielimet sekä jäsenmaiden edustajat puhuivat Katowicessa kunnianhimoisen ilmastopolitiikan ja siihen sitoutumisen tärkeydestä. Kaksi päivää myöhemmin ihan tavallisena maanantai-iltana Brysselissä nämä puheet ovat kuin muisto vain eikä tarvittavaa kunnianhimoa saada millään rutistettua irti. Jäsenmaiden, ja tässä tapauksessa erityisesti Saksan, kyvyttömyys käytännössä toimia juhlapuheiden sanoman mukaan esti meitä saavuttamasta todellista kunnianhimoa esimerkiksi vuoden 2025 päästövähennyksiä ajatellen. Tämä on huolestuttavaa. Mitä alhaisempi tavoitetaso vuonna 2025 on, sitä jyrkempi päästövähennyskäyrän on oltava kun lähestytään vuosia 2030 ja 2050. Eilinen neuvottelutulos johtaa pahimmillaan tilanteeseen, jossa jäsenmaat jäävät jo olemassa olevista sitovista 2030-päästötavoitteista jälkeen. Mikäli suuria päästövähennyksiä ei tehdä liikennepuolella, on vähennysten tultava muilta sektoreilta kuten maataloudesta tai rakennuksista. Tähän mennessä en ole kuullut yhdenkään jäsenmaan olevan halukas lähtemään tälle linjalle.

Tarvittavien edistysten lykkääminen ei ole vakava tapa hallita ilmastonmuutosta. Se, että emme kahta päivää Katowicen ilmastokokouksen jälkeen pystyneet saavuttamaan parempaa lopputulosta, on puhuva ja toivottavasti silmiä avaava esimerkki.