03.10.2018
Osana työtä ilmastomuutoksia vastaan, EU-komissio on antanut lakiesityksen henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Komission ehdotus on osa suuremmasta ilmastolainsäädäntökokonaisuudesta, johon liittyy myös liikenne, maantalous ja teollisuuden päästökauppaohjelma.
– Kyseessä on kokonaisuus, sanoo Euroopan parlamentin jäsen Nils Torvalds (RKP/ALDE). Päästöt täytyy kokonaisuudessaan vähentää, jos haluamme onnistua lunastamaan Pariisin sopimuksen lupaukset, sanoo Torvalds. Tästä syystä liikenteen päästöt ovat vähennettävä. Jos emme pysty tähän, joudumme asettaa tiukemmat tavoitteet sekä maataloudelle että teollisuudelle, mutta mahdollisesti myös valtiobudjetille.
Komission ehdotus pyrkii vähentämään kevyen liikenteen kohdalta 15 % vuoteen 2025 ja 30 % vuoteen 2030. Vastauksena tähän Torvalds on ympäristövaliokunnassa onnistunut neuvottelemaan muutosehdotuksen, jonka mukaan päästöjä tulee vähentämään 20 % ja 45 %. Torvalds on itse ehdottanut vielä rohkeampaa linja 50 % vähennyksen vuoteen 2030.
– Meidän pitää olla rohkeampi kuin komissio. Jo tämän hetkisen teknologian avulla saavuttaisimme jo komission tavoitteet, jatkaa Torvalds. Jos haluamme oikeasti tehdä vaikutuksen, meidän on pakko asettaa kunnianhimoisempia tavoitteita. Tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus.
Kokonaiskuvaan liittyy myös teknisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia. Tarvitaan investointeja ilmastoystävällisten kulkuneuvojen teknologiaan, mutta myös panostuksia näiden autojen paristotuotantoon.
– Euroopassa löytyy jo kaikki paristotuotantoon tarvittavat mineraalit. Isot maat kuten Kiina ja Yhdysvallat ajavat meitä ohi, mikäli teollisuus ei ota isoja askeleitä eteenpäin ilmastoystävälliseen suuntaan. Jos pystyisimme pitämään teollisuuden EU:ssa, niin luodaan sekä työpaikkoja ja varmistamme ettemme jää riippuvaisiksi muista maista, toteaa Torvalds.