– Komissiolta tullut lakiesitys olisi ollut täysin mahdoton toimeenpanna. Neuvottelut teollisuusvaliokunnassa ovat kuitenkin edenneet nopeasti ja olemme olleet hyvin yksimielisiä siitä, mitkä osat esityksestä on yksinkertaistettava, jotta lainsäädäntö voisi käytännössä toimia tärkeänä aloituksena taistelussa kasvavaa pakkausjätteen määrää vastaan, sanoo Torvalds.
Samaa ei voi sanoa ympäristövaliokunnasta, jossa neuvottelut ovat ajautuneet umpikujaan ja niiden odotetaan valmistuvan vasta lokakuussa.
– Ympäristövaliokunnassa asemat ovat olleet lukossa eri tahojen poliittisen painostuksen seurauksena. Olen edelleen toiveikas, että teollisuusvaliokunnan yksiselitteinen kanta voi auttaa sekä ratkaisemaan solmuja ympäristövaliokunnassa että pitkällä aikavälillä johtaa parempaan lainsäädäntöön. Tämä asetus on hyvä esimerkki lainsäädännöstä, jossa EU voi tehdä ison ilmastoteon ja samalla parantaa eurooppalaisten yritysten globaalia kilpailukykyä. Tämä kuitenkin vaatii, että mahdollistamme jatkuvan innovoinnin ja vältämme teollisuudelle erityisen vaikeiden epävarmuustekijöiden lisäämisen asetukseen, Torvalds jatkaa.
Torvalds nostaa esiin konkreettisen esimerkin, jossa teollisuusvaliokunta paransi komission ehdotusta.
– Komissio halusi tehdä hyvin seikkaperäistä lainsäädäntöä, joka käytännössä olisi johtanut muovin suosimiseen kaikenlaisten pakkausten materiaalina tietämättämme oikeastaan mitään ekologisista seurauksista. Nyt ainakin teollisuusvaliokunnassa onnistuimme laittamaan pisteen tälle ajattelulle ja sen sijaan korostamaan ympäristövaikutusten huomioimisen tärkeyttä, niin uusista innovatiivisista pakkauksista puhuessamme kuin myös puhuessamme siitä, onko uusiokäyttö vai kierrätys paras vaihtoehto eri tilanteissa, päättää Torvalds.
Ympäristövaliokunta ja teollisuusvaliokunta ovat jakaneet vastuun useista lainsäädäntöehdotuksen keskeisistä osista. Euroopan parlamentin odotetaan äänestävän lopullisesta kannastaan marraskuussa, ja ympäristö- sekä teollisuusvaliokuntien valmistelutyö toimii äänestyksen pohjana.