Taistelu hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä jatkuu EU:ssa. Joulukuussa Euroopan parlamentti ja neuvosto sopivat yhdessä EU:n tavoitteista autojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen liittyen. Tällä hetkellä neuvotellaan kuorma-autojen hiilidioksidipäästöistä.

Europarlamentaarikko Nils Torvalds (RKP/ALDE) toimii liberaalin ALDE-ryhmän neuvottelijana ja kommentoi neuvotteluja seuraavasti:

– Vaikuttaa siltä, että meillä on edessämme vaikeat neuvottelut ja huomaamme keskustelun liikkuvan samaan suuntaan kuin autojen päästösäännöistä päätettäessä, Torvalds kertoo. Tuolloin Saksa laittoi kapuloita kunnianhimoisen ilmastopolitiikan rattaisiin. Syynä ei ole niinkään saksalainen autoteollisuus, joka kuitenkin on kohtuullisen kehittynyt myös teknisesti. Suurempi haaste Saksan kannalta on ongelmallinen ja huono yhdistelmä energialähteitä. Saksa on pitkälti riippuvainen energiantuotannossaan fossiilisista polttoaineista.

Kyseessä on viimeinen osa lainsäädännön laatimisprosessia kuorma-autojen osalta, joka on yksi osa EU:n toimintasuunnitelmaa hiilidioksidipäästöjen vähentämisen suhteen.  Euroopan parlamentti linjasi marraskuussa 2018 kannaksensa sen, että päästöjen tulee pienentyä 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä, ja 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä asettaa vaatimuksia kuorma-autojen valmistajille, mutta ennen kaikkea vaatimuksia sähköverkkojen kapasiteetin lisäämiselle.

– Kuljetussektori on yksi suurista hiilidioksidipäästöjen aiheuttajista. Jotta me voisimme rajoittaa ilmaston lämpenemisen 1.5 asteeseen, tulee meidän pystyä ohjaamaan kaikkia yhteiskunnan sektoreita kohti kestävämpiä kehityspolkuja, Torvalds muistuttaa.

– Asiasta keskusteltaessa on kyse siitä mitä jokainen voi itse tehdä, kuten esimerkiksi kulkea töihin kimppakyydillä, käyttää julkista liikennettä tai lentää vähemmän. Mutta tarvitsemme myös ilmastoystävällisempiä kuorma-autoja ja autoja. Tässä asiassa lainsäätäjillä on ratkaiseva rooli, ja tämän takia on äärimmäisen tärkeää, että onnistumme säilyttämään jo aikaisemmin linjatun kunnianhimoisen tavoitteen päästöjen vähennyksien suhteen, Torvalds linjaa lopuksi.

Neuvottelut Euroopan parlamentin ja neuvoston välillä jatkuvat tiistaina 12.2. Torvalds toivoo, että tuolloin päästäisiin yhteisymmärrykseen vielä avoinna olevien kysymyksien suhteen. Tämän jälkeen neuvotteluiden lopputulos hyväksytään vielä virallisesti niin parlamentin kuin neuvoston puolesta, jonka jälkeen laki astuu voimaan.